Direct naar inhoud

Informatie voor kinderopvang/school

Wanneer u een doof of slechthorend kind in uw groep of klas heeft, is het fijn als het kind alles zo goed mogelijk meekrijgt. Wanneer het slechthorend kind net bij ons bekend is, bieden wij standaard een bezoek aan de kinderopvang of school aan. Tijdens dit bezoek geven we uitleg over het gehoorverlies en krijgt u tips/adviezen hoe u hier mee om kunt gaan. Als er op een later moment behoefte is aan nog een afspraak kunt u dit ons via ouders laten weten.

Aan het begin van ieder schooljaar organiseren wij een informatiebijeenkomst voor leerkrachten/docenten binnen het Basisonderwijs en Voortgezet Onderwijs met een slechthorende leerling in de klas.

Tijdens deze bijeenkomst geven wij informatie over het audiologisch centrum, over het gehoor(onderzoek), hoortoestellen, slechthorendheid in het algemeen en de gevolgen ervan in de klassensituatie. Ook laten we u ervaren wat het is om slechthorend te zijn.

Wanneer het door omstandigheden niet mogelijk is om bovenstaande bijeenkomsten fysiek te organiseren, zal de informatie tijdens een webinar aangeboden worden.

Zelfs met de beste hoortoestellen merken kinderen met een gehoorverlies dat het in sommige situaties lastig is spraak goed te verstaan. Slechte akoestiek en rumoer spelen hierin een belangrijke rol. Solo-apparatuur kanĀ  hulp bieden.

Solo-apparatuur wordt gebruikt om de afstand van de spreker (leerkracht) tot de luisteraar (leerling) te verkleinen.

De hinder van akoestiek en rumoer vermindert en het spraakverstaan verbetert. Solo-apparatuur bestaat uit twee onderdelen: een zender met een microfoon en een ontvanger. De zender stuurt het geluid naar de ontvanger, die het geluid doorgeeft aan het hoortoestel of naar de ontvanger achter het oor.

Sommige slechthorende kinderen hebben recht op extra begeleiding binnen het onderwijs.

Deze extra hulp komt dan vanuit het onderwijs voor kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking. Er zijn verschillende arrangementen mogelijk, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen ambulante begeleiding op de reguliere school of een plaatsing op een school voor kinderen met een auditieve- en/of communicatieve beperking.

Vanuit het audiologisch centrum kunnen wij ouders en school helpen om het dossier te vullen en eventueel aanvullend onderzoek verrichten. Zodra alle informatie compleet is, kan een aanvraag bij de Commissie van Onderzoek ingediend kan worden. Zij onderzoeken vervolgens of het kind in aanmerking komt voor een arrangement.

Vooraf bestaat er al de mogelijkheid om een Consultatie & Advies aan te vragen.

Voor slechthorende kinderen die op ons centrum bekend zijn en een spreekbeurt op school willen houden over slechthorendheid hebben wij een spreekbeurttas te leen. In de tas zit genoeg informatie om een mooie spreekbeurt te maken.