Direct naar inhoud

Transparantie

Besluiten in 2016

Incidenten, klachten en calamiteiten

Veilig Incident Melden (VIM)

De VIM Commissie heeft 339 meldingen ontvangen in 2016, waarvan

  • 8 in de categorie voeding
  • 142 in de categorie vallen
  • 119 in de categorie medicatie.
  • 70 in de categorie ander

Melding Incident Medewerker (MIM)

In 2016 zijn er 39 MIM meldingen van medewerkers geregistreerd. De aard van de meldingen betrof o.a. agressie, (bijna) letsel bij gebruik van meubilair, hulpmiddelen en/of apparaten en materiële schade aan persoonlijke eigendommen.

Vertrouwenspersonen medewerkers

De 2 vertrouwenspersonen medewerkers zijn door 18 collega’s benaderd. Na het contact waren alle collega’s in staat om zelfstandig verder actie te ondernemen.

Klachten

Klachtenbemiddelaar

De klachtenbemiddelaar heeft in 2016 bij 1 klachtenprocedure bemiddeld. Deze procedure is naar tevredenheid afgerond.

Klachtencommissie cliënten

De Klachtencommissie cliënten heeft in 2016 1 hoorzitting gehouden over een klacht.

‘Gele briefjes’

We beschikken over een laagdrempelige manier om klanten, bezoekers en medewerkers een mening kenbaar te laten maken. Via de zogenaamde gele briefjes kunnen zij ideeën, suggesties of klachten melden. De gele briefjes worden direct door de betreffende sectoren opgepakt:

  • Sector Audiologie; 3 klachten;
  • Sector Revalidatie Houding & Beweging en klinieken; 15 klachten;
  • Sector Revalidatie Neurologie en Kinderen; 7 klachten;
  • Sector bedrijfsvoering; 19 klachten (hierin zit een dubbeling i.v.m. afhandeling van klachten uit de overige sectoren).

Medewerkersklachtencommissie

Er zijn in 2016 geen klachten ingediend bij de commissie.

Calamiteiten

Er is in 2016 1 melding gedaan aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in de categorie ‘andere meldingen’. De IGZ heeft eind november 2016 vastgesteld dat er geen sprake was van een calamiteit en heeft de melding afgesloten.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: Duurzaamheid en milieu

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is gericht op winst voor mens, maatschappij en milieu. Libra Revalidatie & Audiologie wil naast het leveren van goede zorg ook door middel van MVO haar bedrijfsactiviteiten verduurzamen. Eind 2016 is het beleidsplan Duurzaamheid en Milieu goedgekeurd over hoe te komen tot een duurzamere bedrijfsvoering. Jan de Groot, sectormanager bedrijfsvoering, staat klaar om in 2017 de eerste stappen te zetten richting het behalen van het gouden keurmerk van de Milieuthermometer Zorg in 2019: ‘De milieuthermometer geeft criteria voor het behalen van keurmerken (brons, zilver of goud) die staan voor de mate waarin op verantwoorde wijze wordt omgegaan met het leefklimaat.

In ons beleidsplan hebben we gekozen voor de speerpunten energie, afval, catering en vervoer. Uiteraard kan dit niet zonder hulp van alle medewerkers, dus bewustwording is een belangrijk aandachtspunt gedurende het hele proces. Jan de Groot: ‘Milieuverantwoorde zorg is niet iets wat je zomaar neerzet. Om het goed te kunnen doen, willen we dit hele proces van het verduurzamen van de bedrijfsactiviteiten in een aantal fases voor elkaar krijgen. In 2017 willen we het bronzen keurmerk behalen, in 2018 het zilveren en in 2019 hopen we aan alle vereisten van het hoogste gouden keurmerk van de Milieuthermometer Zorg te voldoen.’

‘Bij energie kun je bijvoorbeeld denken aan het verminderen van verbruik door het isoleren van gebouwen en het goed inregelen van installaties. Daarnaast aan duurzaam opwekken van energie door gebruik te maken van zonnepanelen. Kijken we naar afvalverwerking, dan is de eerste prioriteit voorkomen dat afval ontstaat. Maar ook hergebruik en recycling staan hoog op de agenda. Op het gebied van vervoer zullen we bij de aanschaf van nieuwe auto’s naar duurzame alternatieven zoals elektrische auto’s, kleine zuinige auto’s of hybride types overgaan. Voor het woon-werkverkeer van medewerkers stimuleren we gebruik van openbaar vervoer en fiets. Kortom, een leuke uitdagende klus om met z’n allen op te pakken,’ aldus Jan.

Meer weten over de Milieuthermometer Zorg?

Bekijk hier de brochure