COVID-19
Ook dit jaar veel aandacht voor COVID-19. Gezien het belang van een tijdige vaccinatie van onze medewerkers ging Libra over op het zelf vaccineren en boosteren, in samenwerking met Archipel Zorggroep en Onderwijscentrum Leijpark. Een enorme klus! Dankzij fantastisch teamwork, hebben we zelfs nog een aantal huisartsen in de regio kunnen vaccineren.
Daarnaast is het goed om de ervaringsverhalen te blijven vertellen en aandacht te blijven houden voor mensen met long COVID. Speciaal voor werknemers ontwikkelde Libra Arbeidsexpertise een online cursus ‘Aan het werk na COVID’.
Libra heeft medewerkers en revalidanten in 2021 zelf gevaccineerd. Hiermee maakte Libra een goede stap voorwaarts. De vaccinatie draagt bij aan het verlenen van veilige zorg.
De eerste vaccinatierondes vonden plaats op locatie Blixembosch. Het was een hele klus om dit allemaal in goede banen te leiden. Het was ontzettend goed georganiseerd en liep als een geoliede machine.
Voor de boostervaccinaties werkte Libra samen met Archipel Zorggroep en Onderwijscentrum Leijpark. De vaccinatieronde voor medewerkers van Libra en Archipel vonden plaats bij locatie Blixembosch, de week erna was er in de gymzaal van Onderwijscentrum Leijpark nog een ronde voor medewerkers van Libra en Onderwijscentrum Leijpark.
Veel collega’s hebben een bijdrage geleverd aan het vaccineren van medewerkers en revalidanten. Een mooi voorbeeld van teamwork: samen hebben we de klus geklaard!
In de eerste maanden van 2021 moest ook Libra zich voorbereiden op de derde coronagolf. Medewerkers en cliënten zijn daar al in een vroeg stadium bij betrokken.
Een belangrijk hulpmiddel in de coronacrisis is de Libra routekaart. Libra heeft de landelijke routekaart vertaald naar een overzicht met coronamaatregelen voor Libra. Deze routekaart geeft medewerkers meer duidelijkheid over de maatregelen die per risiconiveau gelden voor Libra.
In de voorbereiding op de derde golf gingen we met managers en medewerkers in gesprek om de Libra routekaart en de benodigde maatregelen te bespreken. Zo werden collega’s in een vroeg stadium betrokken en kon input van collega’s meegenomen worden bij de uitwerking van maatregelen.
Een aantal maatregelen om veilig zorg te kunnen blijven verlenen hebben we direct al genomen, een aantal maatregelen zijn later uitgewerkt en gingen later in.
De draaiboeken en maatregelen voor fase lockdown van Libra lagen klaar. Libra heeft alles op alles gezet om zo snel mogelijk klinische klanten en medewerkers te kunnen vaccineren, de eerste ervaringen met sneltesten werden opgedaan en we scheidden kwetsbare groepen in de kliniek en de polikliniek. Uiteindelijk is de fase lockdown op de routekaart van Libra gelukkig niet van toepassing geweest.
Sinds april 2021 kunnen alle klanten, medewerkers en bezoekers van de Librasserie en de klinieken gebruik maken van de 'Wait' app.
Met deze app kunnen ze hun favoriete tijdschrift of boek lezen of zich laten meevoeren door spannende of romantische luisterboeken. Zo maakt de Wait app wacht-, reis- en verblijfsmomenten aangenaam. En dat niet alleen. In het kader van de maatregelen rond corona is dit wel zo hygiënisch.
Jac (63), een actieve man, geen onderliggende gezondheidsproblemen, werd begin november 2020 ziek. Koorts, grieperig en een beetje lamlendig. Hij nam een paracetamolletje, maar de koorts bleef. Op aanraden van zijn dochter liet hij het zuurstofgehalte in zijn bloed meten en dat bleek veel te laag. De coronatest bleek positief.
Eind september 2020 was Johan een paar dagen ziek, algehele malaise. Meestal gaf hij niet toe aan zo’n gevoel van ongemak, maar dit keer ging hij zelfs op bed liggen. Vaag herinnert Johan zich de tocht in de ambulance naar het Catharina ziekenhuis en dat hij een dag later in coma werd gebracht. Na 4 weken lieten de artsen hem langzaamaan ontwaken. Dat proces duurde zo’n 3 weken. Johan zelf kan er zich niets van herinneren. Zijn vrouw en dochter des te meer. Vooral toen ze te horen kregen dat de kans op overleven praktisch nihil was.
Steeds meer mensen hebben na COVID-19 moeite met het terugkeren naar werk. Veel voorkomende klachten zijn vermoeidheid, concentratie- en geheugenproblemen en problemen met prikkelverwerking.
Speciaal voor deze werknemers ontwikkelde Libra Arbeidsexpertise de online cursus 'Aan het werk na COVID'.
"Ik moest alles weer opnieuw aanleren, net als een peuter. De therapeuten waren enthousiast; ‘Kijk eens wat je allemaal weer kunt na 3 weken’. Voor mij ging het veel te langzaam, het schoot niet op voor mijn gevoel."