Direct naar inhoud

Behandelteam

Revalideren is een proces van leren, oefenen en accepteren. Dit vraagt een flinke dosis doorzettingsvermogen en actieve betrokkenheid. Hard werken dus, voor uw zoon of dochter, maar ook voor de rest van uw gezin. Gelukkig hoeft u dat niet alleen te doen! Tijdens de behandeling wordt er gewerkt aan de revalidatiedoelen die staan beschreven in het op maat gemaakte behandelplan. Een kind dat bij Libra Revalidatie behandelingen volgt, heeft een vast team van gespecialiseerde behandelaars. Doordat de behandelaars samen een plan opstellen, kunnen de verschillende therapieën elkaar aanvullen en versterken. We noemen dit multidisciplinair behandelen.

Afhankelijk van de situatie kan het behandelteam zijn samengesteld uit de volgende behandelaars:

Kinderrevalidatiearts

De kinderrevalidatiearts coördineert het behandelteam en is eindverantwoordelijk voor de behandeling. De revalidatiearts onderhoudt ook de contacten met de huisarts en andere specialisten of huisartsen.

De kinderfysiotherapeut richt zich op problemen rondom het bewegen en het bewegingssysteem, motorische ontwikkeling van kinderen en jongeren. Een kinderfysiotherapeut heeft gespecialiseerde kennis en vaardigheden met betrekking tot motorische ontwikkeling en motorisch leren, specifieke bewegings- en houdingsaandoeningen op kinderleeftijd, fysieke fitheid en training van spieren.
Samen met de kinderfysiotherapeut wordt er gekeken wat de best passende vorm van therapie voor uw kind is. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van specifieke behandelmethoden. Stapsgewijs probeert de kinderfysiotherapeut het lichamelijk functioneren zo te trainen dat de hulpvraag van uw kind wordt bereikt. Behandeling wordt zowel individueel als in groepsverband gegeven. Het uiteindelijke doel is om uw kind zo zelfstandig mogelijk te maken.

De ergotherapeut begeleidt en stimuleert een kind bij het zo normaal mogelijk uitvoeren van dagelijkse activiteiten, schoolse vaardigheden en persoonlijke verzorging. De behandeling is gericht op het spelenderwijs stimuleren en verbeteren van een goede samenwerking tussen de zintuigen en de motoriek. De ergotherapeut kan de cliënt en/of de ouders adviseren over aanpassingen in huis, hulpmiddelen, vervoer en voorzieningen. Zo nodig geeft hij of zij training in het gebruik hiervan.

De logopedist richt zich met haar behandeling op de verbetering van de communicatie in het algemeen. Adem-, stem-, spraak- en taalstoornissen in het bijzonder zijn redenen om een logopedist in te schakelen. De aandacht is hierbij niet uitsluitend gericht op spreken. Zo nodig vindt ook begeleiding plaats bij de keuze van en de omgang met ondersteunende communicatievormen en middelen.

Naast communicatiestoornissen behandelt de logopedist ook eet- en drinkproblemen en of slikstoornissen die het gevolg zijn van neurologische aandoeningen of sensorische prikkelverwerkingsproblemen. In voorkomende situaties kan de logopedist adviseren, voorlichting en instructie geven aan het kind of ouders/ verzorgers en anderen uit uw naaste omgeving. Dit kan zowel individueel als in groepsverband plaatsvinden.

De pedagogisch medewerkende draagt zorg voor een veilig en stimulerend pedagogisch klimaat op onze therapeutische peutergroepen. Hij/zij richt zich op het signaleren, observeren en stimuleren van de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Dit gebeurt onder supervisie van de GZ-psycholoog of orthopedagoog.

De maatschappelijk werker begeleidt ouders/verzorger. Ouders van kinderen die voor behandeling naar een revalidatiecentrum komen hebben vaak zorgen, vragen of emoties over de (toekomstige) situatie van hun kind. De maatschappelijk werker luistert en bekijkt samen met de cliënt en/of de ouders/verzorger hoe zij daar het beste mee om kunnen gaan. Ook kan de maatschappelijk werker de cliënt en/of de ouders verwijzen naar instanties die behulpzaam kunnen zijn.

De GZ psycholoog of orthopedagoog onderzoekt, diagnosticeert en behandelt kinderen op het gebied van de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Zo kun je bij deze behandelaar terecht bij vragen/zorgen over bijv. gedrag, leren en opgroeien. Daarnaast biedt hij/zij begeleiding aan het kind bij het leren omgaan met de beperkingen. Hij/zij kan tevens (handelingsgerichte) adviezen geven aan ouders, opvoeders en onderwijsinstellingen.
Voor een goede behandeling/ begeleiding of advies is het soms nodig dat er aanvullend (neuro) psychologisch onderzoek plaatsvindt. Hiermee kan inzicht worden verkregen in de sterke en zwakke kant van de vaardigheden.
De afname van zo’n onderzoek gebeurt door een psychologisch medewerker, die eveneens deel uitmaakt van het team.

De physician assistant is een zorgverlener die welomschreven medische taken voor een bepaalde patiëntencategorie overneemt van de medisch specialist. De PA is voor die taken aantoonbaar bekwaam en draagt daarvoor eigen professionele verantwoordelijkheid.De physician assistant coordineert het behandelteam en is eindverantwoordelijk voor de behandeling. De Physician assistant onderhoudt eveneens contacten met huisarts en de specialisten. Hij/zij mag zelfstandig werken binnen de eigen bekwaamheden en zoekt bij complexiteit supervisie van een medisch specialist.

Hier vindt u meer algemene informatie over wat de Physician Assistant (PA) voor u kan betekenen.