Onze organisatie
De Raad van Toezicht houdt integraal toezicht op het beleid van de Raad van Bestuur en op de besturing van Libra R&A.
De Raad van Toezicht heeft verschillende deelcommissies: de commissie kwaliteit & veiligheid, HRM en de auditcommissie en vervult daarnaast de rollen van werkgever, klankbord en adviseur. De leden kijken ieder vanuit hun eigen specifieke deskundigheid naar de organisatie en kijken in gezamenlijkheid naar de hoofdlijnen van het beleid.
Libra R&A onderschrijft de Zorgbrede Governancecode. Bestuur en toezichthouders van Libra R&A herkennen zich in de bijzondere maatschappelijke verantwoordelijkheid en laten zich hierop aanspreken. Eens per jaar wordt door de voorzitter en vice-voorzitter van de raad van toezicht een functioneringsgesprek gehouden met de raad van bestuur. In dit gesprek bespreekt de raad van toezicht tevens risico’s op belangenverstrengeling en komen de arbeidsvoorwaarden aan de orde. De Wet Normering Topinkomens geldt hierbij als uitgangspunt. De beloning van de bestuurders is in lijn met deze wet, zie hiervoor de Jaarrekening 2019.
In verband met het aangekondigde vertrek van de heer Buitendijk per maart 2020 is door de Raad van Toezicht een werving en selectieprocedure gestart, die heeft geleid tot het besluit om mevrouw Vossen met ingang van half februari 2020 als nieuwe bestuurder te benoemen.
De raad overlegt jaarlijks samen met de bestuurder met de verschillende adviesorganen, te weten de Ondernemingsraad, de Cliëntenraad, een delegatie van het bestuur van de Medische Staf en het Managementteam.
Daarnaast brengen de individuele Raadsleden jaarlijks werkbezoeken aan organisatieonderdelen en zijn zij aanwezig bij bijzondere evenementen en bijeenkomsten om daarmee voeling te houden met de organisatie.
De raad van bestuur bestuurt onder toezicht van de raad van toezicht en in goed overleg met de binnen Libra R&A functionerende adviesorganen. Het bestuur is eindverantwoordelijk voor de algemene gang van zaken, beleidsvorming en beleidsuitvoering van de organisatie. De Raad van Bestuur is eenhoofdig en wordt ondersteund door de bestuurssecretaris.
Vanaf half februari 2020 is Marie-Louise Vossen bestuurder van Libra Revalidatie & Audiologie. Zij volgt Vincent Buitendijk op, die met pensioen is gegaan.
In het verslagjaar is een nieuw strategisch beleidsplan opgesteld. Gebleken is dat we nog steeds op koers liggen waardoor de ingezette ontwikkelingen in onze behandeling, zorg- en dienstverlening voortgezet kunnen worden. Ook onze missie en visie blijven actueel.
De koers voor de komende jaren is in vier ambities samengevat:
- Ambitie 1 De klant staat centraal en ontvangt behandeling en zorg op maat
- Ambitie 2 Libra R&A ontwikkelt en verbetert zich voortdurend
- Ambitie 3 Medewerkers werken vanuit eigen kracht en regie
- Ambitie 4 Libra R&A heeft oog voor een duurzame toekomst
Libra R&A heeft 3 adviesorganen die de belangen van hun achterban behartigen en de Raad van Bestuur gevraagd en ongevraagd adviseren:
- De Cliëntenraad
De Cliëntenraad behartigt de belangen van alle kinderen, jongeren en volwassenen die bij Libra Revalidatie & Audiologie behandeld zijn/worden en hun naasten. Lees meer
- De Ondernemingsraad
De Ondernemingsraad behartigt de belangen van de medewerkers van Libra Revalidatie & Audiologie. Lees meer
- De medische staf
De medische staf wordt gevormd door de revalidatieartsen van Libra R&A en adviseert de Raad van Bestuur over medisch inhoudelijke zaken. Lees meer