Direct naar inhoud

Transparantie

De Raad van Bestuur neemt gedurende het jaar besluiten over een veelheid van onderwerpen. Die besluitvorming is gebaseerd op advies van o.a. het managementteam, de OR, CR, medische staf. Een greep uit de besluiten van 2019:

  • Strategische visie Medisch Specialistische Revalidatie (MSR) bij oncologie
  • Protocol Handhygiëne
  • Klachtenbeleid cliënten, Reglementen Klachtencommissie cliënten en Reglement Klachtenfunctionaris cliënten
  • Pers- en mediabeleid
  • Notitie Discipline GZ psychologie binnen Libra R&A
  • Vaststellen 2 verplichte vrije dagen 2020
  • Procedure Introductie nieuwe medewerker met bijbehorende handleiding en format
  • Informatiebeleid Libra R&A
  • Protocol Niet gepland bedrijfsbezoek externe instanties
  • Benoeming Medical Information Officer
  • Strategisch beleid Libra R&A 2020 – 2022
  • Medisch beleidsplan Libra R&A 2020 – 2025

Veilig Incident Melden (VIM)

De VIM Commissie heeft 380 meldingen ontvangen in 2019, waarvan

  • 100 in de categorie vallen
  • 146 in de categorie medicatie
  • 134 in de categorie ander

Melding Incident Medewerker (MIM)

In 2019 zijn er 39 MIM meldingen van medewerkers geregistreerd. De aard van de meldingen betrof o.a. agressie (fysiek, verbaal en/of non-verbaal) naar medewerker tijdens verzorging en/of behandeling van een klant; agressie naar een medewerker door familieleden; (bijna) letsel bij gebruik van meubilair, hulpmiddelen en/of apparaten en (bijna) vallen.

Klachten

Klachtenfunctionaris cliënten
De klachtenfunctionaris heeft in 2019 24 klachten ontvangen. Alle klachten zijn naar tevredenheid afgerond.  

Klachtencommissie cliënten
De Klachtencommissie cliënten heeft in 2019 geen klacht ter behandeling ontvangen. De zitting is hierop gesloten.

‘Gele briefjes’
We beschikken over een laagdrempelige manier om een mening kenbaar te maken. Via de zogenaamde gele briefjes kunnen klanten, bezoekers en medewerkers ideeën, suggesties of klachten melden. Deze worden direct door de desbetreffende sectoren opgepakt.

Binnen de sectoren van het primaire proces is op deze wijze een aantal klachten opgepakt. De klanten zijn geïnformeerd over de afhandeling ervan:

Sector Audiologie - 6 klachten

Sector Revalidatie Houding & Beweging, klinieken en sport - 7 klachten

Sector Revalidatie Neurologie en Kinderen - 4 klachten

Medewerkersklachtencommissie
Er zijn in 2019 geen klachten ingediend bij de commissie.

Calamiteiten

Er zijn in 2019 geen meldingen gedaan aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd i.o. (IGJ).

In 2020 begint een nieuwe strategische periode voor Libra. In 2019 leverden veel medewerkers een bijdrage om tot een nieuw strategisch beleid te komen.

Om de strategische koers van Libra R&A voor de komende drie jaar vast te leggen, is in 2019  teruggeblikt maar ook vooruitgekeken. In twee bijeenkomsten kwamen de volgende vragen aan de orde:

  • Waar staan we nu?
  • Waar zijn we trots op?
  • Wat moeten we behouden?
  • Waar zien we kansen?

Om onze samenwerkingspartners te betrekken bij onze koers, hebben we een aantal van hen gevraagd hoe zij naar onze organisatie en ons zorgaanbod kijken, gericht op variatie, kwaliteit en toegankelijkheid. Aanvullingen passend bij hun behoeften of toekomstverwachting zijn in kaart gebracht.

In de Arenagesprekken die in het najaar zijn gehouden, zijn de resultaten van alle bijeenkomsten besproken met belangstellende medewerkers, waarmee de puntjes op de i zijn gezet. Een ding was zeker: onze missie en visie worden nog steeds breed gedragen.

 

Blik op de toekomst

We willen een flexibele en efficiënte organisatie zijn, zowel bedrijfsmatig als qua zorgaanbod met als uitgangspunten:

  • het bieden van doeltreffende, mensgerichte zorg;
  • in verbinding staan met de klant en zijn omgeving;
  • met aandacht voor duurzame bedrijfsvoering;
  • werkend in een netwerk van zorgaanbieders;
  • met deskundige en betrokken medewerkers die presteren met plezier.

Vier ambities

We hebben onze koers voor de komende jaren in vier ambities samengevat. Deze ambities zijn erop gericht om een sterke en toekomstbestendige organisatie te blijven voor onze klanten, medewerkers en omgeving. De doelen die daarbij zijn opgenomen, zijn een uitwerking hiervan voor de komende jaren, die de sectoren en teams op een bij hen passende manier kunnen invullen.

Ambitie 1: de klant staat centraal en ontvangt behandeling en zorg op maat;

Ambitie 2: Libra R&A ontwikkelt en verbetert zich voortdurend;

Ambitie 3: medewerkers werken vanuit eigen kracht en regie;

Ambitie 4: Libra R&A heeft oog voor een duurzame toekomst.

De komende jaren zal Libra vanuit de visie en missie aan deze nieuwe ambities werken. Er liggen mooie kansen en mogelijkheden die we optimaal willen benutten. Vol vertrouwen koersen we naar de toekomst!

Lees meer