Direct naar inhoud

COVID-19

2020 was voor heel Nederland een jaar dat grotendeels in het teken stond van Corona, oftewel COVID-19. Een jaar van grote uitdagingen en veel onzekerheden, ook voor Libra. Maar ook een jaar van b.v. de versnelde ontwikkeling naar online behandelingen, sterk gemotiveerde en gedreven medewerkers en een mentaliteit van ‘schouders eronder’, ieder met zijn eigen expertise en ieder met zijn eigen inbreng.

Het werd een jaar van opschalen/afschalen, van sluiting/opening/afhaalservice, van wel/geen bezoek, van communicatie/communicatie/communicatie, van cohortafdelingen, routekaarten, screen-to-screen zorg, van kinderopvang en wel/niet met vakantie, van mondkapjes/handenwassen/1,5 meter afstand, van (gedeeltelijke) lockdown, van looproutes, testen, crisisstructuren, persoonlijke beschermende maatregelen, risicogebieden en isolatie/quarantaine. En uiteindelijk van uitzicht op goedgekeurde vaccins.

Libra ontwikkelde een behandelprogramma voor ex-COVID patiënten, onmiddellijk nadat bleek welke aanslag het virus pleegde op de gezondheid van sommige mensen, zoals ook blijkt uit de ervaringsverhalen van twee personen die bij Libra gerevalideerd hebben.

We hebben met eigen ogen kunnen zien hoe schrijnend de situatie soms was als iemands partner bijvoorbeeld op de VIN-afdeling lag en de afdeling uit veiligheidsoverwegingen op slot moest. Pijnlijk voor zowel de naaste familieleden als de medewerkers, maar ook noodzakelijk om veilig te kunnen verblijven en werken.

Iedere medewerker heeft zijn steentje bijgedragen om COVID buiten de deur te houden, wat een grote impact heeft gehad op het uiteindelijke aantal besmettingen bij Libra. En daar zijn we supertrots op!

Libra Revalidatie heeft een specifiek behandelprogramma ontwikkeld voor COVID-19 patiënten die, na een intensieve periode in het ziekenhuis, medisch specialistische revalidatie nodig hebben. Het doel van de revalidatie is deze post COVID-19 patiënten zo goed als mogelijk weer deel te laten nemen aan de maatschappij en waar gewenst te ondersteunen bij terugkeer naar het arbeidsproces.

Libra heeft de landelijke routekaart vertaald naar een overzicht met coronamaatregelen voor Libra. Deze routekaart geeft medewerkers meer duidelijkheid over de maatregelen die per risiconiveau gelden voor Libra. Libra vindt het van groot belang om medewerkers in de coronacrisis – een periode waarin veel van medewerkers gevraagd wordt en er steeds veel verandert - zo goed mogelijk te informeren over het beleid. Met de routekaarten weten medewerkers van Libra beter waar ze aan toe zijn.

Open de 'Libra routekaart coronamaatregelen'.

Terwijl heel Nederland half maart 2020 vanwege het coronavirus in de ‘intelligente lockdown’ ging, voltrok zich een persoonlijk drama bij de familie Westphal. Eerst werd mevrouw Westphal getroffen door het coronavirus, kort daarna haar man. Zij knapte redelijk snel op, hij werd in coma gebracht en revalideert nu bij Libra R&A. De heer Westphal, belandde, naar eigen zeggen, bij Libra in een warm bad.

Lees hier het verhaal van de heer Westphal.

 

Mevrouw Dari, verzorgende in de wijk, heeft tijdelijk zélf verzorging nodig. Thuisgekomen na een werkdag voelde ze zich extreem moe. Vervolgens kreeg ze koorts en werd ze 13 april 2020 opgenomen in het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond. Wegens plaatsgebrek werd ze direct overgebracht naar de IC in Utrecht. Aan die periode heeft ze geen herinneringen. Ze werd weer wakker terug op de IC in Helmond, 2 weken later. Een aantal weken later kwam zij terecht in de kliniek van Libra Revalidatie locatie Blixembosch in Eindhoven.

Lees hier het verhaal van mevrouw Dari en hier hoe het nu met haar gaat.

Het annuleren van het afscheidsfeest van Vincent Buitendijk (voormalig Libra-bestuurder) was voor de meeste medewerkers hét signaal dat het niet goed ging in Brabant. De Covid-19 besmettingen liepen binnen een mum van tijd uit de hand. Libra richtte een crisisteam op. Jan de Groot, sectormanager facilitair bedrijf, blikt terug op wat er in de eerste maanden achter de schermen zoal op het bordje van dit crisisteam terecht kwam.

Klik op de afbeelding om verder te lezen:

Libra heeft meegewerkt aan de totstandkoming van een draaiboek herstelzorg waarin staat beschreven wat herstelzorg is voor cliënten na besmetting met en behandeling van een COVID-19-infectie.

"De behandeling en verzorging hier op Blixembosch is heel goed. Vaste mensen die me verzorgen en behandelen, steeds dezelfde gezichten, dat geeft me vertrouwen en een gevoel van veiligheid. Ik hoef maar op de bel te drukken en er komt iemand langs."