Direct naar inhoud

Onze klant

Het was dit jaar stil in de gangen van de Libra locaties. Waar normaal mensen zaten te kletsen in de wachtruimtes, waren nu zitplekken afgebakend en zaten mensen op veilige afstand van elkaar te wachten tot ze aan de beurt waren. Met het afschalen van de zorg nam de behandeling op afstand toe. Dat het kan en lukt, is gebleken, maar is het prettig? Dat het reistijd scheelt misschien wel, maar zowel klant als medewerker gedijen toch het meest bij persoonlijk contact. Maar met een gevoel van ‘schouders eronder’ pakten klanten en medewerkers de (digitale) draad op en gingen behandelingen, waar dat kon, door.

Om onze klanten goed van dienst te zijn rolden we b.v. een online oefenprogramma uit. Ook realiseerden we ons dat laaggeletterdheid steeds vaker voorkomt. Nederland telt er 2,5 miljoen van 16 jaar en ouder. We maakten een start om ook voor deze doelgroep onze zorg beter toegankelijk te maken.

We hielpen kinderen met hoorproblemen en taalontwikkelingsstoornissen. De ouders van Loek en de ouders van Vinz vertellen daar hieronder meer over. En we laten graag de heer Dijkhuizen aan het woord die na een ongeval met zwaar hoofdletsel, een klaplong, beschadigde nieren en gebroken ribben in het ziekenhuis belandde en daarna kwam revalideren op onze locatie Blixembosch.

Om de continuïteit van de behandeling te waarborgen werd, door alle restricties rond corona, door veel klanten gevraagd naar een manier om thuis te oefenen. Door enkele revalidatieteams werd al gewerkt met het online oefenprogramma Telerevalidatie. Dit programma is door corona versneld uitgerold. Het programma stelt je in staat om oefeningen of informatie klaar te zetten met behulp van video's.

Aan de hand van de video’s, die voorzien zijn van tekstuele en auditieve uitleg, heeft de revalidant (klinisch of poliklinisch) de mogelijkheid om zelf met ondersteuning van het programma te oefenen. Het kan de revalidant namelijk structuur en richting geven. Hij/zij kan oefenen op een passend moment en kan de oefeningen eventueel samen met zijn/haar systeem rustig bekijken. Daarbij heeft de behandelaar de mogelijkheid tot het monitoren en bijstellen. Klinische revalidanten kunnen nu ook in het weekend oefenen.

Het komt steeds vaker voor dat mensen moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen (ook wel 'laaggeletterdheid' genoemd). Nederland telt er 2,5 miljoen van 16 jaar en ouder. Ook binnen Libra hebben we er mee te maken.

Basisvaardigheden als taal en rekenen zijn in onze huidige maatschappij meer dan ooit nodig om informatie te verwerken. Dat kan gaan over lezen en begrijpen van een rooster, lezen van een informatiefolder, maar ook lezen en begrijpen van een bijsluiter voor medicijnen.

Zeker ook in de afgelopen periode, waarin corona een grote invloed heeft op het leven van alledag, is informatie moeilijk te begrijpen als je laaggeletterd bent. Denk aan informatie over 1,5 meter afstand en handhygiëne, maar ook de inzet van e-Health.

Binnen Libra gaan we kijken hoe we mensen met laaggeletterdheid, en dit treft zowel klanten als medewerkers, kunnen ondersteunen. Geen grootschalig onderzoek of project, maar vooral laagdrempelig en gebruikmakend van tools en informatie die al beschikbaar is. Tot eind 2021 krijgt het onderwerp laaggeletterdheid meer aandacht. Eind december willen we graag een implementatieplan gemaakt hebben.

Loek Smans, geboren juni 2015, is een vrolijke jongen, pakt iedereen in, is leergierig en gewoon een 'lekker jong'. Het was even schrikken toen na zijn geboorte uit verschillende gehoortesten bleek dat hij doof was. 

De moeder van Loek, Saryke, vertelt hoe ze de eerste tijd heeft beleefd en hoe de familie begeleid is door het Audiologisch Centrum Tilburg.

Klik op de afbeelding om verder te lezen:

Op woensdag 3 juni 2020 reed de heer Dijkhuizen (65) frontaal met zijn snorfiets tegen een auto. De automobilist had hem niet gezien. Met zwaar hoofdletsel, een klaplong, beschadigde nieren en gebroken ribben belandde hij in het ziekenhuis in Tilburg. Na een aantal weken mocht hij gaan revalideren op locatie Blixembosch. Hij is dankbaar voor de hulp en zorg die hij heeft gekregen.

Lees hier het verhaal van de heer Dijkhuizen.


De heer Dijkhuizen, revalidant

Vinz is een vrolijk jongetje van 3 ½. Toen hij 1 ½ was, trokken zijn ouders aan de bel bij de arts van het consultatiebureau. Hij sprak weinig en zei nog maar 3 woordjes. Ze herkenden dit probleem; hun oudste zoontje Jens sprak de eerste 2 ½ jaar helemaal niet en was uiteindelijk doorgestuurd naar Libra Audiologie. Met Vinz waren ze er gelukkig eerder bij.

Lees hier het verhaal van Vinz.


Familie van Vinz, cliënt Audiologie (TOS)

Op een bepaalde leeftijd maken kinderen, die bij Libra aan het revalideren zijn, de overstap van kinderrevalidatie naar volwassenenrevalidatie. Deze fase noemen we transitie.

Jong volwassenen groeien in hun eigen tempo toe naar zo zelfstandig mogelijk beslissingen nemen over hun eigen zorgproces en alles wat daar verder bij komt kijken. Dat hoeven zij niet alleen te doen. Een gespecialiseerd team van Libra helpt deze jonge volwassenen graag op weg.

Lees hier meer over het behandelprogramma Transitie.

 

"Het is super om bij Libra te revalideren, omdat ik hier geen nummer ben. Alle behandelaren kijken echt naar wie ík ben."